Testosteron dělá chlapa. Co umí a jak ovlivňuje naše tělo?

Testosteron je steroidní hormon ze skupiny androgenů a je nejdůležitějším mužským hormonem. Pokud chcete být silný alfa samec, který není oplácaný tukem, překypuje silou, charismatem a sebevědomím, potřebujete k tomu dostatek testosteronu. V mládí máme testoteronu na rozdávání, ale od 30. roku se začíná jeho hladina pomalu snižovat.

Nedostatkem testosteronu trpí nejčastěji muži po 50. roce života. V posledních letech se s ním ale kvůli špatnému životnímu stylu, stresu a pracovní vytíženosti setkáváme stále častěji i u mladších mužů, kterým chybí pořádný spánek. Testosteron se totiž nejvíce tvoří ve fázi hlubšího spánku.

A co vlastně testosteron v našem těle ovlivňuje?

  • zvýšení schopnosti budovat svalovou hmotu.
  • lepší pálení podkožního tuku.
  • silnější erekce, libido a sexuální výkonnost.
  • zvýšení touhy po úspěchu, dominanci a moci.
  • zlepšení nálady a motivace.
  • zesílení kostí a zdravější srdce

Testosteron ovlivňuje chuť na sex a požitek z něj. Působí také na správný vývoj spermií a na jejich schopnost oplodnit ženu. Jeho správná hladina se však určuje obtížněji než třeba u cholesterolu, u kterého je to celkem jasné. Pacient totiž může mít relativně nižší hladinu celkového testosteronu, ale jeho organismus umí dobře hospodařit s volným testosteronem v krvi. Díky tomu žádné výrazné potíže nepociťuje.

Možná je i opačná varianta. Lékaři změří muži relativně vysoký celkový mužský hormon, ovšem nízkou hladinu toho volného, takže vzniká jeho skrytý deficit. Je proto jasné, že ho musí u každého pacienta posuzovat do určité míry individuálně. A individuální bývají také reakce jednotlivých mužů na jeho nedostatek. Jeden může ztratit zájem o sex úplně, u druhého se jen sníží jeho sexuální výkonnost, třetí potřebuje jenom delší a intenzívnější dráždění.

Jak ovlivnit hladinu testosteronu?
Níže si uvedeme několik tipů, jak můžete pozitivně ovlivnit hladinu testosteronu:

  • Dlouhý a kvalitní spánek
  • Méně se stresujte nebo se naučte stresu lépe čelit.
  • Snažte se o častý sex.
  • Jezte dostatek sacharidů
  • Zvyšte příejm zdravých tuků
  • Dodržujte dostatečný pitný režim
  • Cvičte více silově
  • Zakončete sprchování studenou sprchou